Cząści zamienne - TARPAN HONKER
TARPAN HONKER to jedyny polski samochód terenowy produkowany seryjnie. Jego prototyp powstał w 1980r., pierwszy pod nazwą PW1, drugi jako PW2(oba te prototypy powstały w PIMot Warszawa, dawniej Stalingradzka 23, obecnie Jagiellońska nr chyba 53), publicznie został zademonstrowany w 1984r. już pod nazwą Tarpan HONKER. Głównym zadaniem tego samochodu było zastąpienie pojazdów marki UAZ, używanych dotychczas w wojsku, policji. Od 1988r. została rozpoczęta produkcja seryjna tego samochodu przez FSR w Poznaniu. Pierwsze wersje tego auta oferowane był tylko z jednym rozstawem osi (3027 mm), i silnikami 1,5 w wersji AA 75 KM lub 82 w wersji AB silnik 1.6 (CB) miał moc około 86 KM, silniki te zostały zapożyczone od poloneza. W tym czasie prowadzono też prace badawcze na jednym z prototypów z silnikiem diesla Andorii Andrychownie. Następnie zaczęto montować również 2,5 l Diesla, wolno ssące o mocy 55kW(75 KM) i z turbodoładowaniem 73,5kW (100 KM) produkcji Iveco. Samochód ten wytwarzany był w kilku odmianach nadwozia, najczęściej widywany, typowy samochód wojskowy (model 4012 - wersja dla wojska) lub policyjna wersja ( 1) , 2). Drugą odmianą tej wersji był samochód cywilny (model 4012). Drugą wersją najrzadziej chyba widywaną, to podwozie ze specjalnym kontenerem - warsztatem (model 4022), dla energetyki, leśnictwa, gazownictwa, straży pożarnej. Produkowane były też specjalistyczne wersje tego wozu, np. dla ratownictwa drogowego, w którym instalowano sprzęt droższy niż sam samochód. Powstał również prototyp (który nigdy nie dostał się do seryjnej produkcji) z krótkim rozstawem osi (2210 mm) oznaczony symbolem 4032,najprawdopodobniej tylko w jednym egzemplarz (test w Moto Magazynie 9/1994). W styczniu 1996r. została zawieszona produkcja, a w marcu 1996 r licencję i oprzyrządowanie Honkera kupiła Daewoo Motor Polska Lublin, która w październiku rozpoczął produkcję próbną, a dopiero w lipcu 1997r.- seryjną. Zmodernizowany samochód nie różni się prawie wcale wyglądem zewnętrznym od starego Honkera produkowanego przez FSR. Modernizacji podległo wyciszenie silnika i zespołu napędowego. Zastosowano nowy silnik 4CT 90-1 produkcji WSW Andoria Andrychów, zaadoptowany przez Daewoo do tego samochodu. Zmianie uległa również skrzynia biegów, skrzynia rozdzielcza, przedni i tylny most napędowy. We wnętrzu pojazdu również niewiele się zmieniło, początkowo ta sama deska rozdzielcza, pozostałe wyposażenie wnętrza nie uległo unowocześnieniu, oprócz zastosowania innych foteli, z tyłu zmieniono pasy bezpieczeństwa oraz zamiast odsuwanych okien wstawiono pełne szyby i dwa szyberdachy. Nazwa została skrócona do "HONKER". HONKERA 2324 na wystawie POLAGRA 99`, zmiana ta polegała między innymi na zastosowaniu nowej deski rozdzielczej. Wystawiona wersja była wersją ratowniczo - gaśniczą.
SKLEP INTERNETOWY
|